Poruchy reči
Oneskorený vývin reči, vývinová dysfázia, rôzne formy mutizmu, narušená komunikačná schopnosť a rôzne iné druhy porúch reči majú primárne dve príčiny: biologické a sociálne.
Biologické príčiny porúch reči môžu vznikať ako výsledok poškodenia CNS, onsekorené dozrievanie nervovej sústavy, prenatálne (počas tehotenstva) a perinatálne (počas pôrodu) poškodenia, ale aj dedičnosť. Na druhej strane sa poruchy reči môžu rozvinúť aj na základe pôsobenia toxického sociálneho prostredia dieťaťa. Nesprávne výchovné prostredie môže často podnietiť vznik porúch reči, alebo ich rozvinúť.
Kľúčovým faktorom je zistiť, o aký faktor (biologický, alebo sociálny) sa jedná a na základe toho postupovať v liečení porúch reči.
V našej praxi sa stretávame s častým toxickým pôsobením sociálneho prostredia na dieťa v rodinnej bunke. Vzorce správania rodičov často vedú k zastaveniu vývinu reči. Práve preto je dôležité pracovať s rodinou ako celkom, pretože najmä rodičia vytvárajú dieťaťu všetky podmienky na jeho optimálny vývoj. Ak sú však podmienky patologické (patologické pôsobenie rodičov na vývin dieťaťa), reč sa ďalej nemôže optimálne vyvíjať. Tu je veľmi dôležité komplexne diagnostikovať celé rodinné prostredie spolu s dieťaťom a nastaviť také mechanizmy, ktoré dovedú k zmene sociálneho prostredia. Na tom však musia pracovať výlučne rodičia, ktorí toto prostredie vytvárajú.
O tom, ako konkrétne vytvoriť vhodné podmienky a aké kroky, postupy a terapie sú vhodné rozprávame na seminári Rozvoj reči a na Komplexnej diferenciálnej diagnostike.
Mgr. Diana Školnikovičová
Mgr. Mariana Školnikovičová