Vplyv sociálneho prostredia na reč u dieťaťa
Dieťa je neoddeliteľnou súčasťou ´jedného-preňho najvýznamnejšieho sociálneho prostredia- a tým je RODINA. Všetko, čo sa v rodine deje priamym aj nepriamym spôsobom ovplyvňuje aj vývoj samotného dieťaťa. Od výchovných vzorcov správania, cez emocionálne vnímanie rôznych situácií. Prečo je to tak? Dieťa do určitého štádia vývoja totiž vôbec nemá vyvinuté kognitívne ( rozumové ) funkcie mozgu. Najskôr má vyvinutú len emočnú časť mozgu, a teda všetko vníma cez emócie, avšak bez toho, aby rozumelo tomu, čo sa okolo neho deje. Ak sa teda dieťa vyvíja v patologickom (toxickom) prostredí, vplýva to na jeho celkový vývin. Toto sa vie odzrkadliť aj na rozvoji reči. Pokiaľ prostredie, v ktorom dieťa vyrastá mu nejakým spôsobom "nedovoľuje" sa správne rozvíjať, vývin sa zastaví, stagnuje, alebo ho sprevádzajú rôzne patologické (nezdravé) javy, akým je napríklad aj porucha reči.
Ako s tým pracovať? V tomto prípade je teda potrebné zmeniť "parametre", ktoré dieťa má. Týmito parametrami je najmä rodina a sociálne prostredie, ktoré mu rodina tvorí. Ak je prostredie toxické, dieťa sa nezdravo vyvíja a môžu nastupovať rôzne druhy porúch, resp. sa markantnejšie (väčšmi) preukazovať. Môže ísť o rôzne poruchy od narušenej komunikačnej schopnosti, cez vývinovú dysfáziu a mnohé ďalšie. Samozrejme, je potrebná správna diagnostika, aby sa vedelo, odkiaľ porucha pramení, avšak nevhodné sociálne prostredie týmto poruchám vôbec neprispieva, práve naopak, často zdravotný stav zhoršuje. Ako správne nastaviť fungovanie v rodine, tak, aby nebolo pre dieťa toxickým? O tom hovoríme na našom seminári Poruchy reči, príp. na našej komplexnej diagnostike.
Mgr. Diana Školnikovičová
Mgr. Mariana Školnikovičová